چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-14
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

نشست شورای سیاست گذاری سومین جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران | پست بانک ایران دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به شعب ابلاغ کرد | همایش سراسری روابط عمومی‌های بانک مسکن برگزار می شود | بانک کشاورزی با ابزارهای نوین زنجیره های کشاورزی را جذب می کند | معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رساله‌های برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات |

کد خبر: 81198
تاریخ انتشار: 25 آذر 1403 - ۱۶:۴۴

مزیت های کم نظیر کریدور ریلی ساحلی رشت آستارا بندر پوتی دریای سیاه

خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند، در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

فرهنگ اقتصاد _ بندر پوتی گرجستان درحاشیه دریای سیاه واقع است. کشورهای روسیه، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین و گرجستان در حاشیه دریای سیاه واقع شده اند دریای سیاه از طریق رودخانه پر آب دانوب با به کشورهای اسلوکی، مجارستان، مولداوی، صربستان، بلغارستان، کرواسی، اتریش و آلمان دسترسی دارد و کشتی های ۳ تا ۵ هزار تنی از این آبراه بین المللی عبور می کنند. دریای سیاه از طریق دریای مدیترانه به آبهای بین المللی نیمه غربی جهان متصل می شود.

کم هزینه ترین و در دسترس ترین مسیر ریلی جهت اتصال ایران به بنادر گرجستان در دریای سیاه از طریق خط آهن جلفا قابل تحقق است. این خط آهن به راه آهن نخجوان متصل و از این طریق به خطوط ریلی گرجستان تا بندر پوتی در دریای سیاه متصل می گردد. با اصلاح و توسعه این خط آهن می توان طی مدت کمتر از یکسال و با هزینه کم بنادر خلیج فارس را از طریق راه آهن به بنادر دریای سیاه متصل نمود.

راه دیگر اتصال ایران به بندر پوتی گرجستان از طریق احداث خط آهن ورزقان ایروان است. از این طریق ایران بدون وابستگی به جمهوری اذربایجان به بندر پوتی گرجستان در دریای سیاه متصل میشود.

اتصال خط آهن تبریز به ورزقان و از آنجا به آگاراک ارمنستان و از آنجا به ایروان جمعا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جنوب و شرق ایران را به خط آهن ارمنستان گرجستان متصل می نماید برخی کارشناسان هزینه احداث این خط آهن را بیش از یک میلیارد دلار پیش بینی نموده اند..

احداث این خط آهن ۴۰۰ کیلومتری منجر به نجات وابستگی ترانزیتی ایران به کشور آذربایجان و ترکیه می گردد و خط آهن چین و خط آهن هند و پاکستان به بندر پوتی و دریای سیاه متصل می شوند. با این خط آهن بنادر جنوبی ایران به بنادر دریای سیاه متصل خواهند شد.

این خط آهن پس از بهره برداری در آینده قادر خواهد بود ده ها میلیون تن بار را بین شرق و غرب جهان با هزینه بسیار مناسب تر و زمان کوتاه تر جابجا نماید. این خط آهن مسیر صلح و توسعه جهانی را هموار تر خواهد نمود. این خط آهن جایگاه بین المللی و اقتصادی ایران را ارتقاء می بخشد و کشور را مسیر توسعه پایدار سوق خواهد داد.

عمده هزینه احداث این خط آهن مربوط احداث تونل ها و پل های این مسیر کوهستانی می باشد.

راه ریلی دیگر جهت اتصال خلیج فارس به بنادر دریای سیاه از طریق اتصال خط آهن رشت به آستارا است.

نخستین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، در راستای کریدور شمال – جنوب صورت گرفت که در سال ۲۰۰۲ میلادی بین هند – ایران – روسیه شکل گرفت. در این راستا، تهران، باکو و مسکو قراردادی را در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ساخت مسیر ریلی از شمال ایران به آستارا (استان اردبیل) منعقد کردند تا به مسیر ریلی آستارا (جمهوری آذربایجان) متصل شود که در دوره شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده بود.

متعاقب این قرارداد، ساخت مسیبر ریلی قزوین – رشت در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد که پس از ده سال، در ۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد. با این وجود، عدم تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت – آستارا عملا مانع از اتصال شبکه ریلی آستارا – آستارا و به تبع آن ایران و قفقاز شده است.

محل تامین هزینه های خط آهن رشت – آستارا:

 

– از طریق ایجاد کنسرسیومی از شرکتهای ارمنستان، چین و شرکتهای سرمایه گذار ایرانی از جمله شستا، که در این کنسرسیوم شرکت چینی فاینانسور وتامین کننده واگن و لکوموتیو باشد شستا از طریق شرکتهای زیر مجموعه بخش های عمرانی و زیر سازی و ساخت ایستگاه ها را ااجرا نماید سایر سرمایه گذاران نیز متناسب با ظرفیت های خود در این پروژه فعالیت نمایند.

 

– راه دیگر تامین مالی از محل فروش نفت به چین وهند و سایر کشورهای دی نفع قابل انجام است

 

– از محل وام های دخلی و بین المللی

 

– از محل پیش فروش خدمات حمل و ترانزیت کالا

 

– از محل فروش اوراق داخلی و بین المللی و …

مزیت های احداث این خط آهن برای اقتصاد ایران:

– در حین اجرا، هزاران نفر مشغول بکار خواهند شد

 

– پس از بهره برداری نیز اشتغال قابل توجهی خواهد داشت

 

– ایجاد اشتغال هزاران نفر حین اجرا و پس از بهره برداری درآمد پایدار قابل توجهی از محل ۳۰درصد حقوق واریزی کارکنان بحساب تامین اجتماعی و از محل سهم تامین اجتماعی از قراردادهای پیمانکار نصیب سازمان تامین اجتماعی خواهد شد

 

– هزینه انتقال میلیون ها تن محصولات تولید داخل به بازارهای بین المللی میلیون ها دلار در سال کاهش خواهد یافت

 

– ایجاد بیش از یک میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان

 

– افزایش صادرات و افزایش درآمدهای ارزی

 

– رونق فعالیت بنادر کشور

روش اجرای خط آهن رشت آستارا:

– این خط آهن در فاصله مناسبی از حاشیه دریا احداث شود

 

– خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند.

 

– در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

 

– ریل مورد نیاز از طریق شرکت ذوب آهن اصفهان قابل تامین است که یکسال قبل از راه اندازی خریداری و نصب شوند وبخشی از هزینه آن از محل درآمد حاصل از جابجایی کالا در این مسیر بازپرداخت شود. ذوب آهن و سایر شرکتهای فولادی می توانند از این مسیر کالاهای خود را به اروپا منتقل نمایند.

 

– مسیر به چندین قطعه تقسیم و همزمان احداث اجرایی شود تا در کمترین زمان ممکن این خط آهن مهم پر سود بین المللی راه اندازی شود.

 

– با اتخاذ تدابیری می توان در حاشیه این خط آهن اتوبان ساحلی را نیز راه اندازی نمود.

مدت اجرا:

در صورت تامین منابع مالی و برنامه ریزی صحیح و پیگیری و نظارت مستمر توسط دولت، این پروژه بین المللی در مدت کمتر از سه سال قابل راه اندازی می باشد.

 

نظر به اهمیت بسیار بالای احداث این خط آهن مهم بین المللی پیشنهاد می شود بدون تاخیر کلیه اقدامات داخلی و تعاملات با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و کشورهای ذی نفع آغاز گردند وبه هر روش ممکن منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا در سال ۱۴۰۴ سال شاهد اجرایی شدن این پروژه ملی و بین المللی باشیم. همچنین لازم است به موازات خط آهن جلفا با تمام ظرفیت ها و امکانات فعال شود و انتقال بار از طریق این خط آهن به بنادر دریای سیاه آغاز گردد.

سید حسین میر افضلی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/81198

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • فرصتی برای اشتغال از سوی مؤسسه اعتباری ملل
  • پیام تبریک مدیرعامل پتروشیمی شازند به مناسبت روز ملی منابع انسانی
  • بارگیری اولین کشتی متانول از اسکله ۷ بندر پتروشیمی پارس
  • کارت های جدید بانک ملت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت
  • بازدید مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت از بندرپتروشیمی ماهشهر
  • ثبت رکورد بی‌سابقه صدور کارت هدیه در پیشخوان‌های شهرنت بانک شهر
  • شعب جدید بانک شهر در «اصفهان» افتتاح شد
  • پیام مدیرعامل پتروشیمی خارک به مناسبت روز منابع انسانی
آخرین اخبار
  • پست بانک ایران دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به شعب ابلاغ کرد
  • نشست شورای سیاست گذاری سومین جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران
  • همایش سراسری روابط عمومی‌های بانک مسکن برگزار می شود
  • بانک کشاورزی با ابزارهای نوین زنجیره های کشاورزی را جذب می کند
  • مانور مدیریت بحران با مشارکت پتروشیمی‌های عسلویه برگزار شد
  • تکمیل زنجیره ارزش داروئی کشور با نقش آفرینی صنعت پتروشیمی
  • شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی پشتیبان توسعه صنعت است
  • تکریم از بانوان شاغل در پتروشیمی بوشهر توسط مدیرعامل با اهدای شاخه گل و پیام خداقوت
  • معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رساله‌های برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • فعال‌سازی خدمات خودرویی در سامانه بام بانک ملی ایران
  • امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین زیست‌بوم بانکداری تخصصی معدن کشور در کرمان
  • علیرضا کنگرلو به عنوان مدیر روابط‌ عمومی بانک دی منصوب شد
  • سی و دومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد/ دکتر خورسندیان برگزاری این همایش را نشان از اهمیت سیاست های پولی و ارزی در نظام بانکی کشور دانست
  • انجام مقدمات تحقق افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات
  • مدیرعامل بانک کشاورزی: تحول در فرآیند پرداخت تسهیلات/ توسعه خدمات غیرحضوری، نقشه راه بانک کشاورزی

منهای اقتصاد
  • معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رساله‌های برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
  • دعوت همراه اول از فعالان بازار سرمایه برای شرکت در مسابقه تحلیل نماد «همراه»
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه

فیلم
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    بسته‌بندی جدید محصولات شرکت نفت سپاهان
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت سپاهان، در این مراسم فرهاد امین دهقان با اشاره به اهمیت نوآوری و بهبود مستمر در ارائه محصولات، اظهار داشت: «بسته‌بندی جدید محصولات نفت…
    مدیران باید صدای کارکنان، کارگران و متخصصان را بشنوند تا گره از کارها باز شود
    فرهنگ اقتصاد _ مدیر عامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی اروند با تاکید بر اینکه هر مدیرعاملی باید به نقشی که شرکت تحت…
    مراسم معنوی شب قدر در مجتمع پتروشیمی اروند با حضور مدیران ارشد و مسئولین شهرستان برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، در این مراسم که شامگاه نوزدهم ماه رمضان با حضور کارکنان مجتمع پتروشیمی…
    پرچم متبرک آستان قدس رضوی در شرکت پتروشیمی پارس
    اجرای طرح "همدلی مومنانه" به همت کارکنان پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی شرکت پتروشیمی نوری، تعداد ۴۰۰ بسته ی معیشتی به ارزش ۵ میلیارد ریال در قالب کمک های مومنانه، توسط کارکنان…
    حضور شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد ایران پتروکم ۱۴۰۳ به روایت تصویر


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    حضور مرکز نوآوری و فناوری سروینو در همایش ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
    گزارش تصویری آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)
    فرهنگ اقتصاد _  پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با شعار "فناوری پاک" و با راهبرد کشف افق‌های نوین در دستیابی به توسعه…
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب